مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

در تاريخ 23 بهمن ماه 1391 تعدادي دستورالعمل ( نشريه ) از نوع 3  از طرف معاونت نظارت راهبردي  روي سايت نظام فني قرار گرفت ، 2نكته قابل بحث در ابلاغ اين نشريه ها مشاهده نمودم كه به صورت خلاصه در زير ارائه مي گردد :

 1-  عبارت " ضوابط معتبر بهتر "  !

در نامه ابلاغ هريك از اين نشريه ها اين عبارت تكرار شده است :
" رعــايت مفاد اين ضابطه براي دستگاههاي اجرايي  ، مشاوران ، پيمانكـــاران وساير عوامل ذينفع نظام فني و اجرايي  ، در صورت نداشتن  ضوابط معتبر بهتر  ، از تــاريخ 01/12/91 اجبــاري است . ( در برخي از اين نشريه ها از جمله نشريــه شماره 612 اين تـــاريخ 1/02/92 مي باشد ) .

- ضوابط معتبر بهتر كدامند ؟!

چه مرجعي در كشور معتبر و بهتر بودن را تعريف و تعيين مي نمايد؟ و چه مرجعي در كشور از نظام فني و اجرايي زيرمجموعه معاونت نظارت راهبردي  معتبرتر است كه بتواند اعتبار بخشي ضوابط و بهتر بودن آنها را تعريف و تعيين نمايد؟ البته در ماده 7  آيين نامه اجرايي ماده 23 قانون برنامه و بودجه  هم در اين زمينه ، تنها به روش بهتر  اشـاره داشته و اسمي از ضابطه معتبر بهتر ! نشده است.

2- عدم رعايت مهلت لازم به اجرا شدن نشريه هاي ابلاغ شده :

اگر در ماده 7  آيين نامه اجرايي ماده 23 قانون برنامه و بودجه دقت نماييم  دستورالعمل ها به 3 دسته تقسيم بندي شده است و در ماده 8 ، سازمان را موظف نموده نوع دستورالعمل را در متن آن بطور مشخص قيد نمايد و در مورد نوع 1 و 2 بايد تاريخ لازم به اجرا شدن آنها را نيز ذكر نمايد كه اين تاريخ نبايد كمتر از 3 ماه از تاريخ صدور بخشنامه باشد.

باتوجه به متن ابلاغيه ها ، نشريه هاي ياد شده كه در تاريخ 23 بهمن ابلاغ شده اند ابتدا از نوع 3 مي باشند ، كه راهنما و ارشادي خواهند بود و لازم به اجرا نمي باشند ،  ولي با عنايت به عبارت انتهايي ابلاغيه كه در بالا ذكر گرديد اين نشريه ها تبديل به نوع 1 خواهند شد و موارد دستورالعمل هاي نوع يك در مورد آنها جاري خواهد شد در اين ارتباط طبق ماده 8 آيين نامه ،  مدت زمان بين تاريخ صدور دستورالعمل و تاريخي كه بايد به مورد اجرا گذاشته شوند نبايد كمتر از 3 ماه باشد و اين مورد در بخشنامه هاي اشاره شده نقض شده و كمتر از 3 ماه است كه مورد اشكال مي باشد ، به عبارت ديگر در صورتيكه اين دستورالعمل ها نوع يك قلمداد شوند ، اجرايي شدن آنها از تاريخ  23 ارديبهشت ماه 1392 به بعد مي توانداجباري تلقي شود و تاريخ هاي  قبل از آن لازم به رعايت نمي باشند.

جعفرزاده - كارشناس متره و برآورد 

25 بهمن ماه 1391

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register