مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

تاریخچه سازمان برنامه و بودجه و روسای سازمان برنامه 

مجموعه ای که انتظار می رفت از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه می گردید اما بنده آن را تهیه ، تالیف و گردآوری نمودم و افتخارآن خرسندانه به بنده رسید.!

با درود

در پی نیاز به یک مجموعه اطلاعات کوتاه ، مفید، مستند ، جامع و با دقت ، از سرگذشت سازمان برنامه و بودجه از ابتدا تاکنون ، اینکه :

  • سازمان از کجا و چگونه آغاز به کار کرد؟
  • نام های سازمان و دگرش سیستم ریاستی و مدیریتی آن چه بوده و چه زمان هایی و چگونه اتفاق افتاده است؟ در کدام برنامه توسعه اتفاق افتاده است؟
  • رییسان این سازمان چه کسانی بوده اند ؟ همزمان با کدام رییسان کابینه و دولت بوده اند؟عکس آنها در دسترس باشد.
  • مافوق سازمانی رییسان سازمان در هربازه چه سمتی بوده است؟
  • بازه ریاست رییسان سازمان چه تاریخ ها و چه مدت هایی بوده است؟ کدام بیشترین دوره ریاست و کدام کمترین دوره‌ی ریاست را داشته اند؟ و تاریخ های دقیق چگونه و از کجا استناد شده اند؟ (آمارها)
  • هرکدام در دوره کدام برنامه یا برنامه های توسعه در ریاست سازمان بوده اند؟
  • کدامیک از رییسان اثرگذارتر و شاخص تر بوده اند؟
  • مدرک دانشنامه و زادروز هریک چه بوده و آنها که درگذشته اند کجا و کی درگذشته اند؟
  • خبر روزنامه ها و خبرگزاری ها و دیگر رسانه ها درباره رییسان سازمان و خبرهای سازمان برنامه و بودجه ، در آن دورانها چه بوده است؟
  • و یافتن پاسخِ پرسش های بسیار دیگری درباره این سازمان در تاریخ بیش از هفتاد ساله آن
  • و مهم آنکه اسناد و مدارک این مستندات کدامند و اینکه همزمان و آسان (نرم افزاری و ساده )‌ در دسترس خواننده این مجموعه پرسش ها و پاسخ ها باشند.
به ویژه که کمبود چنین پاسخ ها و اسنادی در اسناد و تارنمای قابل دسترس سازمان برنامه و بودجه از گذشته تا هنوز به خوبی نمایان بوده است و در جهت شناخت کوتاه و قابل درج در تاریخچه این سازمان که به افزایش دانش کاربران و عوامل پیمان ها (‌کارفرمایان ، مشاوران و پیمانکاران و دیگر عوامل) و همچنین تاریخ پژوهان کمک شایان نماید ،  بر آن شدم تا این پرسش ها را به صورت مستند پاسخ دهم و فهرستی مستند به اسناد معتبر از این سازمان و رییسان آن از ابتدای تشکیل آن تا کنون ، تهیه و در دسترس کاربران ارجمند قرار دهم که برآیند آن به تهیه‌ی این نوشتار و اسناد به نسبت خوب در پیوست آن انجامید
فایل اکسل که دربردارنده فهرست رییسان (‌در مجموع 57 ردیف در سمت رییس سازمان تا مهرماه 1398) و خلاصه سرگذشت سازمان نیز هست در پیوست این مجموعه به خریداران ارائه می گردد.

و همه این مجموعه در یک نرم افزار خوداجرا و کاربردی برای شما کاربران ارجمند.


این مجموعه را می توانید از لینک زیر تهیه فرمایید :
https://www.metror.ir/index.php/metror-shop/gen/jz10

در آغاز این مجموعه می خوانید :
  • نگاشتن سندی بر درآمد و هزینه و نقشه‌ی راهبردی ، رویای بلند میرزا تقی خان امیرکبیر وزیر نامدار ناصرالدین شاه بود که در "کتابچه خیالات اتابکی" به برگه نشاند ؛ ولی عمر دولت وی برای به بار نشاندنش کوتاه بود ، چرا که در دی ماه 1230 امیرکبیر را که تنها 3 سال و سه ماه بر تخت صدرات بود ، کشتند و آدمکشان ، این کتابچه اش به دستبرد بردند و صد افسوس از آن بهره نبردند.

60 سال پس از آن نیز در دوره وزارت صنیع‌الدوله هدایت بر وزارتخانه دارایی، نخستین بودجه عمومی به سبکی نوین آماده ارائه به دومین دوره مجلس شورای ملی شد ، بودجه سال 1290 بود که با نام "طرح بودجه کلی" نخستین سند اقتصادی سالانه ریشه داری بود که در تدوین آن هم نگرش خوبی به اساس بودجه نویسیِ کشورهای پیشرفته در آن شده بود، اما صنیع‌الدوله پیش از رساندن این بودجه به مجلس ، آخرینی بهتر از امیرکبیر نیافت و کشته شد.!

35 سال پس از آن نیز گذشت ، تا هیات دولت وقت به نخست وزیری احمدقوام و با تلاش های چشمگیر ابوالحسن ابتهاج در 19 مردادماه 1325 تشکیل هیات عالی برنامه را تصویب نمود و نخستین پایه های سازمان برنامه گذارده شد.

بالاخره تلاش یک صد ساله به ثمر نشست و نخستین برنامه توسعه در 26 بهمن ماه 1327 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.!


 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register