مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

به بهانه تصويب ماده واحده اصلاح قانون هدفمند كردن يارانه ها :

"  نمایندگان مجلس  با 138 رای موافق، 8 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر با جزئیات این طرح 2 فوریتی موافقت کردند و بر اساس آن دولت باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت با لحاظ کیفیت حامل ها و با احتساب هزینه های مترتب "به تدریج" تا پایان برنامه 5 ساله توسعه، بیشتر  از 90 درصد قیمت و نهایتا معادل قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس تعیین کند."  نقل از خبرگزاري ها

 و از آنجا كه بنظر بنده حتا با اين ماده واحده هم ، هنوز اجراي اين قانون با مشكلات عديده همراه است ، تعدادي از اين اشكالات و ابهامات  كه به نظر بنده بر اين قانون وارد است را در زير بيان مي دارم ، اميد كه كارشناسان امر با دقت و موشكافانه تر بر اصلاح و اجراي صحيح اين قانون مبادرت ورزند:

 1-      قيمت پايه در اين ميان كدام است؟ يعني قيمتها به تدريج نسبت به چه قيمتي افزايش يابد؟ و بتدريج يعني چگونه ؟ وقتي قيمت واقعي پايان دوره پنجساله را نداريم به تدريج چه معنا مي دهد؟

2-     در اين قانون  قيمت ريالي فوب خليج فارس مد نظر است يا قيمت دلاري ( ارزي ) ؟

3-      اگر قيمت ريالي منظور است در حالت تبديل ارز به ريال كدام نرخ ملاك است؟ نرخ بانك مركزي يا بازار آزاد يا نرخ تعيين شده توسط خود دولت يا نرخ ديگر؟

4-      اگر نرخ دلار ارزان  شود و قيمت حامل ها در فوب خليج فارس هم نسبت به نرخ پايه ( كه هنوز نمي دانيم چه نرخ يا چه شاخصي است!! )  كمتر شود و يا نرخ ارز و قيمت فوب به نحوي تغيير يابند كه قيمت مثلا بنزين كاهش يابد آيا دولت حاضر به كاهش قيمت هم هست يا فقط افزايش مد نظر است؟!!

5-      قيمت فوب بصورت روزانه مدنظر است يا هفتگي ، ماهانه يا سالانه؟در حالت فعلي دولت مي تواند قيمت بنزين را روزانه هم تعيين كند و اعمال نمايد!!!

6-      اگر به فرض قيمت سالانه منظور است آيا آن وقت بايد قيمت سال قبل را ملاك گرفت و براي سال بعد ملاك عمل قرار داد؟يا درصد افزايش نسبت به سال قبلش را ملاك قرارداد يا روش ديگري مد نظر است؟

7-      قيمت فوب خليج فارس را كدام مرجع تعيين مي كند ؟ خود دولت يا موسسات مرجع بين المللي يا مجلس يا هرجا كه بيشتر قيمت زد؟!!!

و ابهامات ديگري كه اجراي اين قانون را با ابهامات و اشكالات جدي همراه مي كند كه هنوز نظرات شخصي ( و نه كارشناسي يا قانوني ) در آن دخيل هستند!!

جعفرزاده - كارشناس متره و برآورد

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register