مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

- اهداف ، چرايي و چگونگي انجام آنها ، ريسكها و هزينه ها :

بنظراينجانب يكي ديگر از مواردي كه بايد در مفاد شرايط عمومي پيمان ( پيمانهاي تهيه و اجرا ) مد نظر قرار گيرد هدف از بازنگري و انتشار آن است كه اين اهداف ، نحوه تهيه ( بازنگري ) و مفاد آن را تحت تاثير قرار خواهد داد.

در اين ارتباط يكي از مشكلات شرايط عمومي موجود ، بلاتكليفي آن بين مرجع بودن و آيين نامه بودن آن است ، بنظر مي رسد تهيه كنندگان آن ،متاسفانه بطور كامل اين اهداف را مشخص ننموده يا نتوانسته اند در مفاد آن پياده سازي نمايند به همين سبب مشخص نيست كه كليات مد نظر آنها بوده يا جزئيات و لذا مي بينيم اين تصويب نامه بين اين دو وضعيت دست و پا مي زند و كاربران نمي دانند بالاخره بايد انتظارشان از آن نشان دادن كليات باشد يا اين سند بايد جزئيات را هم حل و فصل كند .

و مشكل ديگر ناشي از عدم تعيين اهداف ، نامشخص بودن محل ريسكها ، عامل و محل اعمال آنهاست. لذا اينك نيز اين نگراني وجود دارد كه به واقع دست اندركاران با اين بازنگري چقدر دنبال حل مشكلات پيمانكار و چقدر حل مشكلات كارفرمايان و مشاورين هستند؟ حل چه مشكلاتي در اولويت است ؟ چه ريسكهايي را مي خواهند كاهش دهند و چه مقدار از ريسكها را مي خواهندجابجا كنند؟ هزينه اين ريسكها و جابجايي ها را چه كسي بايد بپردازد و از چه محلي بايد پرداخت شود؟ و كجاها اين ريسكها با دستورات و قدرت قانون محض قابل جابجا شدن نيستند و واقعيت هايي هستند كه بايد پذيرفته شده و هزينه هاي آن در جاي خود پرداخت شود.

پيشنهاد سايت مترور براي حل اين مشكلات ، در ابتدا تعيين اهداف اين بازنگري و چك ليست هاي كنترلي آن است.براي اين كار لازم است اهداف را مشخص و چك ليست هايي براي كنترل انها در هنگام بازنگري تهيه شود كه از اهداف خارج نشويم و ضمنا محل ريسكها و هزينه ها هم مشخص شود. بطور مثال براي اصلاح بند هـ ماده 20 كه در آن تعيين شده : " هرگاه ضمن اجراي كار،مهندس مشاورتشخيص دهدكه ماشين آلات وابزارموجودپيمانكار،براي اتمام كاردرمدت پيمان كافي نيست يامشخصات آنهابراي اجراي كار،مناسب نيست، مراتب رابه پيمانكارابلاغ مي كند.

پيمانكارمكلف است كه ماشين آلات وابزارخودراطبق نظرمهندس مشاورودر مدتي كه نامبرده تعيين مي نمايد،تكميل وتقويت كند،بدون اينكه براي اين كار،ادعاي خسارت ياهزينه اضافي ازكار فرما داشته باشد." اولين مسئله اي كه به ذهن مي رسد اين است كه هدف چه بوده ؟ چرا بايد اول مهندس مشاور را بياوريم و بعد بيان مشكل را ؟ چرا اول مشكل را بيان نكنيم بعد بدنبال دليل ايجادش باشيم و سپس با توجه به دلايل ايجادش راه اصلاح آن را تعيين و با هزينه ايجاد كننده مشكل مسئله را حل كنيم ؟ در اينجا اگر پيمانكار كمبود ماشين آلات را تشخيص داد و اشكال از مهندس مشاور يا كارفرما و نقص پيمان و برآورد اوليه مهندس مشاور يوده باشد چه؟ در اينحال چرا به هزينه پيمانكار ماشين الات اضافه شود؟ ما كه مسلمانيم و داعيه رعايت حقوق خود و ديگران را داريم چرا بايد به هزينه ديگران اشكالاتمان را بپوشانيم و اصلاح كنيم؟

لذا پيشنهاد مي گردد اول اهداف اصلي و فرعي و ريسكها تعيين گردد. سپس تنظيم چك ليست يا چك ليست هايي كه حاوي و متضمن اهداف و رعايت صحيح روند بررسي و اصلاح يا تتميم شرايط عمومي پيمان فعلي باشد. و اينكه در بررسي اشكالات در تعيين محل ريسكها ، هزينه ها و بودجه ها دقت شود ، به ويژه بررسي شود مشكل چه چيز است ؟ كجاهاست؟ چرا ايجاد شده يا مي شود؟ چگونه مي توان از ايجاد آن پيشگيري كرد؟ چه عامل يا عواملي بايد ايجاد آن و عوامل ايجاد را تشخيص دهند ؟ چگونه مي توان مشكل ايجاد شده را برطرف و يا اصلاح كرد ؟ مقصر كدام عوامل بوده اند ؟ هركدام چه قدر مقصر بوده اند؟ پس به هزينه چه عامل يا عواملي بايد اين اشكالات اصلاح و يا برطرف شوند؟ و اقدامات چگونه و توسط چه عامل يا عواملي بايد انجام شوند؟ و هم اينكه براي مشكلاتي كه در گذشته مشاهده شده و يا پيش بيني مي گردد در آينده ممكن است ايجاد شود و موادي در شرايط عمومي فعلي براي آنها وجود ندارد ،اين موارد ديده و طبق همان روش و براساس اهداف ، تعيين و اضافه شود.

موفق باشيم.

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register