مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

این نوشتار با نام پرسش و پاسخ شماره 135-40 در کانال تلگرامی مترور به اشتراک گذاشته شده است :
پرسش و پاسخ شماره 135-40
پرسش:
با سلام
چرا ضریب بالاسری در دستورالعمل کاربرد فهرست بها پایه رشته ابنیه 1396 که دیروز ابلاغ شده ، برای طرح های غیرعمرانی ۱/۴۱ ابلاغ شده است؟
شما در آنالیز صفحه 141 کتاب ضریب بالاسری آن را ۱/۴۳محاسبه فرموده اید ، که با این ضریب مغایرت دارد!!
دیدگاهتان چیست؟
سپاس
پاسخ #مهندس_مترور_جعفرزاده :
1- همانگونه که در پیوست 3 فهرست بهای یاد شده نگرش فرموده اید و از این پیش تر هم می دانستیم، سازمان برنامه و بودجه هزینه ای بابت استقرار و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به پیمانکاران جز، و همچنین هزینه وجوه نقد کسر بیمه را در هزینه های بالاسری پیمانکاراصلی درنگر نگرفته است! از همین روی اگر کاربران ارجمند، هزینه های ردیف 7 و 8 جدول آنالیز در کتاب ضریب بالاسری (نوشته اینجانب) را آگاهانه و براساس نگاه سازمان برنامه و نه واقعیت موجود! کنار بگذارند ، آنگاه جمع ردیف ها در جدول  صفحه 141 کتاب برابر 29.30 خواهد شد و برآمد آن جدول ضریب 1.41 به دست می آید ، که با ردیف ابلاغی جدید سازمان برنامه ( که باز هم مانند گذشته، محاسبه های آن را نیز در فهرست بها نگنجانده است !!!) همخوانی خواهد داشت.

2- کتاب ضریب بالاسری کتابی است که برای دیروز و امروز نگاشته نشده است ، این کتاب نقشه راهی است برای محاسبه ضریب بالاسری در گونه های گوناگون پیمان ها در نظام فنی و اجرایی کشور و نه تنها ثابت کردن ضریب های بالاسری دستوری 1.30 یا 1.43 یا 1.41 و چه آنکه سازمان های بالادستی سازمان برنامه و بودجه دگرشی بسیار اساسی در نگرش به هزینه های بالاسری پیمان ها در پروژه های کشور ایجاد نکنند که چنین چیزی بسیار دور است ، این کتاب همچنان و همچنان سال های سال پاسخگوی عامل های پیمان در محاسبه این ضریب در پیمان های عمرانی و غیرعمرانی و گوناگون بی شماری در این کشور خواهد بود. و به هر روی به عنوان نخستین در نوع خود و یک بخشی از تاریخ و سرگذشت این ضریب در نظام فنی و اجرایی این مرز و بوم ماندگار خواهد ماند،
و بنده سربلند از نگاشتن آن ،

3- به بیانی دیگر می توان،  سی هشتمین نمونه آنالیز ضریب بالاسری در کتاب ضریب بالاسری بنده را آنالیز ضریب بالاسری در طرح های غیر عمرانی دولتی نامید که ضریب بالاسری آن 1.41 است و آنالیز صفحه 141 کتاب بنده را آنالیز درست و دگرگونی از این نوع پیمان ها (برای نمونه با نام : غیرعمرانی غیردولتی و با ضریب بالاسری 1.43) دانست.!

4- همچنین به آگاهی می رساند ، ضریب بالاسری 1.41 طرح های غیرعمرانی برای حوزه شمول نظام فنی و اجرایی کشور و دامنه آن که در فهرست های بهای پایه 1396 آمده اند ، از سوی تارنمای مترور آنالیز گردید و فایل آن به فایل های کتاب ضریب بالاسری افزوده شده، ارجمندانی نیز که پیشتر این کتاب را خریداری نموده اند می توانند پیوست شماره یک کتاب ( فایلی به نام KT02-P1.zip ) را دوباره از حساب کاربری خود بارگیری و از این آنالیز ( آنالیز شماره 41 در فایل اکسل) بهره مند گردند.
نشانی دریافت برای این خریداران ( که ابتدا باید با نام کاربری خود وارد و در شماره سفارش خرید مربوطه ، پیوست ها را دوباره بارگیری فرمایید):

http://www.metror.ir/index.php/user/my-order

پیروز و سربلند باشیم و
کلان نگر عمل کنیم.
#مهندس_مترور_جعفرزاده
@metror

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register