امروز پرسش و پاسخ سازمان مدیریت و برنامه ریزی به شماره  511101  ، در مورد نحوه به روز آوری و هنگام سازی برآورد مناقصاتی که بر اساس فهرست های بهای سال 1394 در سه ماهه اول سال 94 که هنوز شاخص های سه ماهه چهارم سال قبل اعلام نشده اند به شرح پیوست بر روی سایت نظام فنی قرار گرفت .

با توجه به بخشنامه شماره65663  و فرمول های داده شده در آن و براساس پرسش و پاسخ یادشده باید برای به روز آوری B=1 قرار گیرد ولی برای به هنگام سازی (‌برآورد مناقصه هایی که تعدیل ناپذیر هستند ) باید لاندا توسط دستگاه برآورد کننده محاسبه و اعلام گردد.

و اینک نقدی برپاسخ داده شده در این پرسش و پاسخ :

بنظر می رسد بخشنامه شماره 65663 و فرمول به هنگام سازی و به روزآوری مندرج در آن نیازی به پرسش و پاسخ 511101 نداشت و اگر هم پاسخی بر این پرسش بود همان رعایت فرمول داده شده برای به دست آوردن مقدار I4 با معادل قراردادن T=0 و  1=β   برای ساعت تحویل سال در روز اول فروردین ماه  بود  در این حالت مقدار I4 براساس محاسبات فرمول بخشنامه مذکور به صورت محاسباتی به دست می آمد ، که در اینجا مقدار T به صورت واقعی برابر صفرو با توجه به اینکه به طور اصولی باید مقدار β در روز اول فروردین با احتساب دو رقم اعشار برابر 1 باشد تا مبلغ به روزآوری و فهرست بها یکسان باشند لذا با توجه به مطالب عنوان شده و لحاظ آخرین شاخص های ابلاغی (‌در حال حاضر سه ماهه دوم 1393 ) مقدار i4 به صورت محاسباتی و برای سه ماهه چهارم 93 برابر با 565.58  خواهد گردید ولزومی به تعمیم 1=β به کل سه ماهه اول سال94 نبود ، زیرا به هرحال مقدار T  در هر روز از این سه ماهه عددی است که براساس فرمول بخشنامه 65663  عددی بیش از 0 ( صفر ) خواهد بودو در این صورت β نیزدر طول کل سه ماه عددی ثابت نخواهد بود. ودر آخر اینکه به هرحال برای محاسبه ϒ نیز به عدد محاسباتی I4 نیازخواهیم داشت.

لذا پیشنهاد می گردد پاسخ پرسش با شرح فوق اصلاح و اعمال گردد تا پاسخی صحیح به این پرسش داده و بخشنامه 65663 نیز دستخوش تغییر و تفسیر ناخواسته نگردد.

انتظار است سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ناخواسته با صدور پرسش و پاسخ‌ها و بخشنامه‌های متناقض مسائل را پیچیده تراز آنچه هست نکند.

موفق باشیم.

جعفرزاده فروردین ماه 1394

پیوست ها
FileDescriptionFile sizeDownloads
Download this file (Behengamsazi-1394.pdf)به هنگام سازی و به روزآوری برآورد با فهرست های بهای 94B=169 kB5744