مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

 با سلام و درود بردست اندركاران عمران و اباداني و مجموعه‌ي نظام فني و اجرايي كشور

در تاريخ 25 آذرماه 1392 ، چند پرسش و پاسخ بر روي سايت نظام فني و اجرايي معاونت نظارت راهبردي قرار گرفت .( فايل پيوست )

دست اندركاران پروژه ها و پيمان ها خوش حال مي گردند كه نظام فني و اجرايي توجهي به مشكلات عوامل پيمان ها داشته و براي رفع اين مشكلات تلاش مي نمايد ، اما به واقع اگر اين اقدامات خود باعث ابهام بيشتر و دقت كمتر باشد تلاش ها بي نتيجه كه نخواهد بود نتايج منفي نيز بدنبال خواهد داشت. براي بررسي ادعا موارد زير به استحضار مي رسد :

 1-    همانگونه كه در مطالب قبلي سايت مترور نيز اشاره گرديد ، يكي از مشكلات اين مجموعه پرسش و پاسخ‌ها عدم ارائه‌ي آنها در سربرگ هاي معاونت و يا نظام فني و اجرايي و بدون امضا بودن آنها به منظور معتبر ساختن آنها مي باشد. راه حل قانوني آن هم وجود دارد به طور مثال مي توان به عنوان راهنما و دستورالعمل هاي نوع سوم ابلاغ شوند. كه چنين نشده و توجهي هم به اين امر نمي گردد.

2-    اما در اين مجموعه كه در تاريخ 25 آذرماه سالجاري منتشر شده ، در پرسش اول به شماره 512001 نحوه تعيين مقدار سيمان و كسر آن از كاركرد بتن به دليل تعلق گرفتن مابه التفاوت به سيمان در يك پيمان سرجمع سوال شده است. اما از همان ابتدا ابهاماتي در پرسش مشاهده مي گردد و و اگر كارشناس باشيم و بند 2-1 بخشنامه را به دقت مطالعه نموده باشيم منتظر اطلاعات بيشتري از پيمان و صورت وضعيت خواهيم بود تا بتوانيم پاسخ صحيح و كاملي ارائه كنيم ، كه اين كار در ارائه پرسش رعايت نشده است و به تبع در پاسخ هم ايراداتي را ايجاد نموده است .

براي روشن شدن مطلب ابتدا متن اين بند از بخشنامه را در زير مي آوريم :

-         2-1 در تعيين مبلغ ناخالص كاركردها و تغيير مقادير ، اقلامي كه مشمول دريافت مابه التفاوت هستند ( نظير : فولاد و سيمان ) لحاظ نمي شوند. در صورتيكه در شكست كار ( WBS ) وزن اين اقلام دقيقا مشخص نباشد ، از شكست كار مورد نظر هزينه موارد فوق با استفاده از برآورد به هنگام شده اين اقلام پس از ضريب پيشنهادي پيمانكار ، كاسته مي شود.

پس براي محاسبه‌ي مقدار ( مبلغ ) سيمان و براساس بند ياد شده ، بايد چند نكته را از پيمان بدانيم ، مرحله بعد كه در بخشنامه به آن تاكيد شده ، برآورد وسپس به روزرساني و آنگاه اعمال ضريب پيشنهادي پيمانكار مي باشد.

پس بايد در پرسش مطرح شده شكست سيمان در بتن مصرفي را بدانيم ، اگر در شكست كار اين مقدار مشخص نيست يكي از راههاي بدست آوردن آن ، مي تواند دانستن عيار سيمان در بتن هاي مورد نظر باشد ، كه در پرسش اين مشخصه ارائه نشده است ، وبه همين دليل در پاسخ ، مشخصه بتن را 25 مگاپاسكال فرض نموده و پاسخ را بر آن مبنا قرار داده است .( يك فرض )

متاسفانه پاسخ دهنده مراحل بعد را هم به درستي رعايت ننموده است و از همان ابتدا در انجام آن راه را به اشتباه رفته به نحوي كه حتي در پايان از اعمال ضريب پيشنهادي پيمانكار هم غفلت نموده است.

اما اشتباه صورت گرفته اين است كه ابتدا مي بايست برآورد سيمان را براساس مشخصات پيمان و بخشنامه سرجمع به انجام مي‌رسانده است و نه به دلخواه از فهرست بهاي سال 1392 كه در ابان ماه 1391 يعني زمان مربوط به كاركرد هنوز ابلاغ نشده بوده است استفاده نمايد ، حتي دوره كاركرد با دوره مبناي فهرست بها هم يكي نيست كه فرض كنيم پاسخ دهنده مي خواسته برآورد و به هنگام سازي را يكجا عمل نمايد زيرا دوره كاركرد در آبان ماه يعني دوره سه ماهه سوم واقع شده ولي مبناي فهرست بها سه ماهه چهارم است ، همچنين قيمت سيمان براساس سه ماهه سوم استخراج شده است اما ساير عوامل يك مترمكعب بتن در فهرست بها براساس قيمت هاي سه ماهه چهارم است كه خبط موضوع را مي‌رساند ، به عبارتي پاسخ از اساس اشتباه در نظر گرفته شده و به بي راهه رفته است.

بهتر آن بود كه مبناي برآورد پيمان كه به طور قطع فهرست بهاي سال 92 نبوده است !! ، در نظرگرفته مي‌شد و مقدار سيمان براساس آن تعيين و برآورد مي گرديد ، سپس به روش تعيين شده در خود بخشنامه سرجمع به هنگام سازي مي گرديد و ضريب پيشنهادي پيمانكار هم در آن لحاظ مي شد.

ارائه محاسبات به دليل نداشتن مبناي پيمان مورد اشاره در اين پرسش قابل ارائه نيست و از حوصله بحث خارج است البته اگر خواننده اين مطالب يك مترور و كارشناس مسلطي باشد متوجه بحث گرديده و نيازي هم به ارائه محاسبات فرضي نخواهد داشت .

پرسش و پاسخ هاي ديگر را در وقتي ديگر برررسي مي نماييم ، اما انتظار اين است كه كارشناسان امر به ويژه آنهايي كه در مجموعه‌ي نظام فني و اجرايي كشور و به طور قطع با نيت خير اقدام به تهيه اين مطالب مي نمايند در تهيه و ارائه آنها نهايت دقت و نظر را داشته و قبل از انتشار با چند كارشناس خبره از جمله انجمن شركتها كه دستي برآتش دارند مشاوره نموده و با بازبيني و دقت كامل آن را منتشر نمايند.

به اميد موفقيت همه‌ي دست اندركاران عمران و اباداني اين مرز و بوم.

 جعفرزاده – كارشناس متره و برآورد و اصول حاكم بر پيمان

26 آذرماه 1392

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register