مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

ضریب بالاسری پیمان را چگونه محاسبه کنیم؟

پیش گفتار: 
کتاب بالاسری پیمان

باید بدانیم  برخی قوانین و بخشنامه هایی که در سالهای گذشته به ویژه 3 سال پیش صادر شده است به طور مستقیم و غیر مستقیم دردگرش ضریب بالاسری واقعی پیمانها اثرگذار بوده و ضریب ابلاغی پیشین را دستخوش تغییر می نمایند از جمله اینها می توان به نحوه استفاده از فهرست های بهاء در برآورد ، قانون مالیات بر ارزش افزوده و حذف تجمیع عوارض ، قانون جدید استفاده از توان فنی مهندسی داخل ، تغییر ی که در قانون مالیات های مستقیم ایجاد گردیده ، نحوه اخذ مفاصاحساب بیمه ، نحوه تعیین دامنه قیمت های متناسب پیشنهادی ، دستورالعمل انضباط مالی در طرح ها ، درصد مبلغ پیش پرداخت و حتا پرداخت و یا عدم پرداخت آن ، تاثیر هدفمندی یارانه ها در بالاسری پیمان و ... که استفاده از ضرایب فیکس و حتا آنالیزهای ارائه شده قبلی را عملن مستلزم تغییر نموده اند اشاره نمود ، از طرفی با تعریفی که از پروژه و ویژگیهای آن می دانیم قطعن یک عدد فیکس برای تمامی پروژه های غیرعمرانی و هتا عمرانی (‌که متاسفانه همچنان عرف است )‌ کاری غیرکارشناسی است و نتیجه آن کم یا زیاد به ضرر یکی از طرفین پیمان خواهد شد از اینرو استفاده از یک ضریب ثابت بصورت بخشنامه ای و دستوری برای همه پروژه ها را باید روشی منسوخ و قدیمی شده دانست و در شرایط حاضر توصیه ننمود.
 
با توجه به شرایط ایجاد شده و قوانین و بخشنامه های صادره  مورد نظر که امکان تغییرات انها در آینده دور و نزدیک ، کم  یا بیش وجود دارد ، باید برای محاسبه این ضریب راهی اساسی و کارشناسی شده در نظر گرفت که ضمن همخوانی با وضعیت موجود با تغییرات احتمالی اشاره شده نیز بیشتر همخوان بوده و کمتر به ضرر و زیان یک یا هر دو طرف پیمان گردد و واقعیت های پروژه را در قالب پیمان پوشش دهد.
البته چنین بنظر می رسد که قانونگذار پیشتر آگاه یا ناخودآگاه نیز توجهی به این امر داشته است ، برای نمونه تعیین قیمت متناسب در مناقصه یا در نظر گرفتن امتیاز برای پیمانکار بومی به حتم برای کاهش بالاسری و امکان ارائه قیمت پایین تر بوده است اما این موارد نمودی در تعیین ضریب بالاسری نداشته و هنوز هم کماکان و بصورت وراثتی ضریب 1.3 همچنان بجای ضریب بالاسری واقعی مورد استفاده سازمان نشینان ( معاونت نظارت راهبردی یا همان سازمان برنامه و بودجه)‌ است هرچند در بخشنامه های اخیر با پافشاری کمتر از پیش مورد استفاده گرفته ، همچنین پیرو ضریب 1.43 در پروژه های غیر عمرانی هنوز مورد استفاده  قرار می‌گیرد.
بدین منظور و برای واقعی تر نمودن ضریب بالاسری پیمان راههای گوناگونی می توان پیشنهاد نمود بطور نمونه در مناقصات به ویژه در طرح های غیرعمرانی که اختیارات مشاور برای تطبیق بهتر شرایط پیمان با شرایط اختصاصی و عمومی طرح و پروژه در مناقصات بیشتر و مناسب تر است ، پیشنهاد می گردد مشاور طرح در زمان تهیه اسناد مناقصه با توجه به شرایط پروژه و قوانین و بخشنامه های موجود آنالیز ضریب بالاسری را محاسبه نماید و  این آنالیز را تعیین و در اسناد مناقصه اعلام نماید تا شرکت کنندگان بتوانند متغیرهای آن را با توجه به شرایط خود و شرایط طرح بررسی و مطابقت داده و اعداد و مقادیر پیشنهادی خود را اعلام نمایند.
 
 
 
 
راه‌های دیگری نیز می توان برای محاسبه واقعی این ضریب پیشنهاد داده و عملی نمود ، سعی می شود در مقالات بعدی با بحثی کامل تر شامل نمونه های عملی ، آنالیز و ارائه محاسبات ، به فرمول و روش های کارشناسی شده برای محاسبه بالاسری واقعی و تبدیل آن به ضریبی جهت اعمال در برآورد و پیمان برسیم .
 
این بحث ادامه دارد ...
 
آذرماه 1391
 

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register